vrijdag 22 februari 2013

Muurvuller en tegellijm

Ruim 12 jaar geleden kocht ik een (vond ik toen) fantastische lamp, eentje met een rotan voet en zo'n cremekleurige kap (jullie kennen die misschien nog wel. Maar zoals dat meestal gaat, word je zoiets ook weer een keer zat en dan begin je eerst met een andere kap, dan weer eens een andere kap (van roze naar gebloemd ooh vreselijk) weer wat later heb ik toen die voet een keer wit geverfd en toen had ik het wel gezien met die lamp, maar het model vond ik eigenlijk nog wel leuk, het was meer het materiaal ,dat ik zat was. Toen bedacht ik om de voet een stenen uiterlijk te geven, alleen wist ik nog niet hoe. Op een dag ben ik toen maar gewoon naar de bouwmarkt gegaan en heb daar toen iets uitgezocht waarvan ik dacht; hiermee moet het gaan lukken. Ik koos voor Alabastine allesvuller. Ik s' avonds aan de slag gegaan, aanmaken met water en een mooi gipsachtig papje gemaakt. Mijn man zat vanaf de bank het tafereel, hevig hoofdschuddend, te observeren. Hij vond het helemaal niks, dat ik de lamp waar ik ooit zo blij mee was, ging toetakelen met die witte substantie. Maar goed, meestal haalt ie dan z'n schouders op en zegt dan: Je zoekt het maar uit!! Hij is er in de loop van de jaren wel gewend geraakt aan de dingen die ik telkens bedenk en weet ook dat het eigenlijk altijd wel weer goed komt.


Hier aan de onderkant van de lamp, kun je nog duidelijk het rotan zien.
Het ging dus hartstikke goed, ik zat heerlijk met mijn handen dat spul om de voet te boetseren.
De volgende dag, toen het helemaal was opgedroogd, heb ik m geverfd met kalkverf, maar vond m toch nog iets te egaal en toen heb ik m een beetje bewerkt met witte kalkwas en toen bedacht ik, dat ik m ook nog even lekker vuil moest maken.
Ik met dat ding de tuin in, een hand grond gepakt en m daar even heerlijk rondom mee ingesmeerd.
Een mens bedenkt toch de gekste dingen he, maar toen was ie wel helemaal naar mn zin.
Daarna hebben er nog 2 andere kappen op gezeten, nu een antraciet kleur.
Inmiddels is ie alweer een jaartje of 4 in deze gedaante.





Ik dacht toen; goh wat een leuk spul is dat en ben er toen meer mee gaan doen.
Zo ook deze...tja wat zijn het eigenlijk, objecten, joekels van wel 60 cm hoog.


Ik heb ze ooit gekocht op een fair, ze waren van terracotta, helemaal niet duur, wel hartstikke zwaar.
Ik heb ze ook ingesmeerd met die allesvuller en geverfd met kalkverf.
Ze staan nu even binnen (vanwege de vorst) maar kunnen straks als de temperatuur weer omhoog gaat, naar buiten. Ze staan leuk op de tuinbank!!






Het is inmiddels alweer een paar jaar geleden hoor, dat ik dit gedaan heb.
Laatst hoorde ik dat je met tegellijm ook hele leuke dingen kunt doen, al vond ik de allesvuller ook best wel goed verzonnen van mezelf.
Maar ik wilde ook wel graag een keer met de tegellijm aan de slag gaan, kijken hoe dat werkt.
Nou heb ik een porseleinen vaas in mijn bezit, van oma geweest, maar past niet in mijn interieur, dus stond ie lang ergens achterin een kast. Wel een mooi groot model, dit materiaal leent zich uitstekend om daar die tegellijm eens op uit te proberen. Wel eerst goed ontvetten.


Zo eentje was het (even een foto van internet geplukt, ik was vergeten van te voren een foto te maken).
Tegellijm werkt eigenlijk een beetje hetzelfde als die allesvuller, ook even met water aanmaken en zo'n lekkere brei maken.Met je handen eromheen boetseren en laten drogen.
Deze droogt lichtgrijs op, allesvuller droogt wit op.
Na het drogen, heb ik m lichtjes geschuurd met een fijn schuurpapiertje. Daarna ingekwast met een restje muurverf vermengd met water en meteen weer afgewreven met een doek.
Toen ingesmeerd met grijze verniswas van Polyvine, weer meteen afgewreven met een doek.
Daarna met staalwol en antiekwas er overheen en  toen was ie nog niet 'vies' genoeg naar mn zin.
Toen dacht ik; wat had ik toen ook alweer met die lampenvoet gedaan...ooh ja, besmeurd met modder.
Dus ik weer de tuin in (de aarde is nou lekker vochtig, dus gaat heel goed) en alleen de onderzijde van de vaas met modder ingesmeerd en een beetje uitgewreven naar boven, zodat het lijkt alsof ie opgegraven is.








Ik vind m weer helemaal leuk geworden en hij past helemaal in mijn interieur.
Ik heb m een plekje gegeven op de kast op onze slaapkamer.










Even een foto van de tegellijm en de allesvuller, die ik heb gebruikt.



Een foto van de spullen waar ik de vaas mee heb afgewerkt.


Voor meer voorbeelden met muurvuller en tegellijm, zie mijn andere post hierover...


Allemaal een heel fijn weekend!!!

Liefs Moon.


49 opmerkingen:

  1. Hallo Monica, wat een leuke blog heb je! Ik kwam hier via via terecht en gelijk eventjes alle foto's bekeken. Ik ga je blog volgen.. Fijn weekend. Groetjes Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe verzin je het toch elke keer weer! Leuk leuk!!Super resultaat ook!
    Fijn weekend,
    liefs, Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig wat je gedaan hebt! En heel erg mooi met de magnoliatakken erin. Zo kan je weer nieuwe leven geven aan spullen die je niet meer zo mooi vind he :)
    heel fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gaaf gedaan zeg !!! superrr idee!!...fijne zaterdag liefs Ria...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gaaf idee!! Ik wil ook graag mijn kruiklamp een ander kleurtje.. maar ben elke keer bang dat die te netjes wordt ;) Maar gewoon een beetje aarde eroverheen!! Dat ik daar zelf niet op kom.. ;) Je pot is echt goed gelukt, nog een fijn weekend,
    Groetjes Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geweldig idee.
    Moet ik zeker onthouden.
    Vind het ook altijd leuk en lekker om spulletjes te veranderen.
    Maar het is geweldig geworden.
    Als je niet beter weet zou je echt denken dat het zo gemaakt is.

    fijne weekend.

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zijn je posten toch leuk om te lezen, zo lekker open ook! Je hebt een aantal ideeën gedeeld, waar we denk ik allemaal blij mee zijn. Ik vind de resultaten in ieder geval helemaal geweldig!

    Fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je kunt zo veel doen hé. Wij hebben ook eens twee geglazuurde potten (ooit gekocht bij de stamkamer) ook behandeld met tegellijm en kalkverf etc. Een ervan staat nu bij mijn zoon.
    En hier heb je extra plezier van, omdat het niet zo duur is allemaal.
    Ik weet nog niet wanneer ik ga, maar gaan doe ik zeker.

    Fijn weekend
    Liefs Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke dingen kan je er mee doen he? Ik gebruik het ook en smeer het ook in met grond. Die tip gaf de man die onze antieke schouw plaatste. Wij dachten een antieke gekocht te hebben, maar hij vertelde dat ze gewoon oud gemaakt worden door met grond in te smeren.
    Leuk, misschien zie ik je nog bij de Stamkamer. Ik ga ook op die dag.

    Een fijn weekend, liefs Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke tip is dat. Ik heb nog hele grote bloempotten in de schuur staan. Het model is leuk maar de kleur wat minder. Ik ga het zeker uitproberen. En de Stamkamer (mijn lievelingswinkel) daar ga ik vrijdags naar toe. Ik krijg altijd bericht als er open dagen zijn. En dan ga ik ook nog even langs Seizoen en Stijl hopenlijk een ram halen als ze er nog zijn.
    Een fijn weekend,
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een ontzettend gaaf idee zeg. Ik heb net eens naar mijn potten gekeken, die zijn zo glad, maar wel mooi van model. Misschien dat ik ooit de moed verzamel om het ook te gaan doen. Laat je de grond erop zitten, of verf ja daar daarna nog overheen? Heb laatst bij Gea van G-style gezien dat zij een pot heeft bewerkt met tegellijm, die was ook al zo mooi geworden.
    Fijn weekend. Groetjes van Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hahaha, als ik jouw verhalen zie, herken ik zo veel van mezelf, lekker alles zelf "beknaken"(urkers). Zo blijf je voor bijna niets toch bij de tijd. Allemaal prachtig geworden hoor. Groetjes Alie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi,

    Was gezellig hè dinsdag,en je pot is mooi geworden hoor,ik zie die takken bij vele al in huis staan,mijn zus smste dat ze hier al nergens meer te krijgen zijn.

    Ik ga dan die vrijdagmiddag en avond een rondje doen,Stamkamer,Stijlhoek en Seizoen en Stijl.En tussendoor een lekker frietje aan de dijk in Ochten!

    fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een verandering die blauwe pot. Ik vind hem prachtig! En dan die mooie takken erin!
    Via via kwam ik op je blog. Je hebt het mooi!
    Ik ga je graag volgen. Zelf vind ik wederkerig bloggen ook mooi, dus je bent bij mij ook van harte welkom! Alleen ben ik op het ogenblik niet zo trouw in mijn reacties als ik normaal ben, mijn moeder is ernstig ziek en daar ben ik veel.
    Maar voor de rest: graag tot blogs!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Haha Moon....ik gebruik het om gaatjes te dichten maar dit is veel leuker....wat gaaf zeg!!
    Veel plezier in de stamkamer en balen zeg van je laptop....
    Fijn weekend!

    Lieve groetjes,
    Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo, ziet er heel leuk uit. Ik heb dit nog niet geprobeerd, maar heb al iets anders gedaan met leemverf. Als je verft met leemverf en je gaat er met een sponsje al 'deppend' overheen, krijg je ook een steeneffect.

    Goedele

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat geweldig zeg!! Echt super mooi geworden! En waar kun je die andere dingen krijgen, de vernis en antiekwas? Echt tof gedaan hoor, je sfeertje is precies zoals ik het mooi vind! Ik ga je zeker volgen en succes met alles! Groetjes Jit

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super allemaal, zo hoeft het ook niet zo veel te kosten!!

    Fijn weekend liefs, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vind t erg creatief!!!En geweldig zoals t geworden is.Vooral de vaas van je oma vind ik super!Fijn weekend.
    Groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat heb je dat leuk opgelost en zeker een aanrader om te doen, ik hou hem in gedachten hoor...
    Leuk je kandelaars ook, het ademt een lekkere stoere sfeer uit.

    Lieve groet,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat heb je toch heerlijke ideeën en het wordt ook allemaal nog wat.

    Groetjes Sot & Tof

    BeantwoordenVerwijderen
  22. wat goed gedaan! Hartstikke mooi geworden!
    Ik vind je klinkertjes vloer ook geweldig!

    Fijn weekend!

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Meid wat een goeie tips heb je gegeven ga gelijk mijn potten bij elkaar zoeken die ik ook ga behandelen haha dank je wel !
    Echt wat mooi je lamp en je vaas zo met de magnolia takken !
    Liefs Ida

    BeantwoordenVerwijderen
  24. kom niet meer bij, je spoort echt niet! zoiets zou ik ook kunnen doen, vooral die modder!! hahahha zie het helemaal voor me, maarre top ideetjes, k ga het ook proberen, HELEMAAL leuk! en je resultaten zijn top!

    groetjesInge

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een idee om zelfs dat riet te vullen met tegellijm ... dat met de modder doen wij ook wel eens maar dan
    om hout een verweerde kleur te geven .

    Bedankt voor je lieve reactie op mijn blog ten aanzien van de reportage.
    Altijd leuk als iemand het zegt met zelf ook een mooie inrichting :-)

    Fijn weekend gewenst , hartelijke groet Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een waanzinnig idee! Ik heb ook de boeken van Tilly Cambré en van Decoratieve verftechnieken dus ik heb al heel wat geëxperimenteerd. Bedankt voor de tip. Heb zojuist een messing lamp omgetoverd in oude zinklook. Heerlijk om te doen. Zal hem binnenkort even posten. Fijne avond nog, Groet Pascale

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hey Moon, gistermiddag de stoute schoenen aangetrokken, de schuur afgezocht naar vulmiddel en gevonden, schaaltje en wat water, omtvetter, en een rieten bloempot.....denk dat of ik te weinig spul had, of t riet te grof of te weinig geduld of ik heb die feeling niet die jij overduidelijk dus wel hebt :)). Volgende week tegellijm halen en kijken of t dan wel gaat....ik vind t idee zo geweldig...en voor nu wens ik je/jullie een fijn weekend
    lieve groet Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een top top top top idee. Zag het op een andere blog die naar jouw verwees... Ik wilde al een keertje het eerste schoentje van mijn dochtertje verstenen en ik weet nu hoe! Geweldig en ik hou van die natuurlijk look.

    liefs Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Via Krek Wak Wou hier terechtgekomen en al meteen een leuk idee op de kop getikt. Knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. wow wat een leuk gaaf idee, we gaan het zeker hier een keer uitproberen, die foto's die je op je site hebt staan, zijn dat foto's uit jou huis? wat een mooi huis heb je. die muren in je huis, heb je ook die zelf gemaakt van dat spul? dankjewel voor het leuke idee groetjes sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, de foto's zijn van mijn eigen interieur, op de muren zit kalkverf.

      Verwijderen
  31. Wat veel leuke ideeën zeg!! Ook wij hebben allemaal nog donkerbruine potten in huis.
    Zijn ook begonnen om onze potten een andere kleur gegeven.
    Ze zijn super mooi gelukt, net als de vaas van je oma!
    Bedankt voor deze super leuke ideeën!

    Groetjes Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Geweldig om ouden potten te verwerken

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Leuk Moon ,dat je dit met ons wilt delen. En ook zo duidelijk beschreven, ik ga hier zeker iets mee doen. Heel erg bedankt . Groetjes Lizette

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Helemaal top dat je dit wilt delen, ik doe het altijd met latex en staalwol maar krijg het nooit flink ruw.
    Ga nu jouw werkwijze toepassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. dankje voor je geweldige tip! ga het heel snel in de praktijk brengen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. oooooh superrrr vind ik het echt waar. Ik heb het schoentje gedaan met muurvuller van de action... maar denk dat ik dat beter me tegellijm had gedan... de muurvuller scheurde naderhand wat en dat het wit werd wilde ik ook niet... nu ik je beschrijving nog eens lees... tegellijm word grijs... ik kan niet wachten gewoon... vanmiddag ga ik aan de slag... ik heb nog een glazen pot, een roestige bal, een hele wandplank en 2 lila vogeltjes leuk model maar de kleur enzo niet. o ja en ik heb nog grote vazen en potten die straks helemaal geweldig zullen zijn... ik snap alleen nog niet van die kleigrond??? en ook dat je het lekker met wat grond in smeert... blijft dat dan zitten?

    super veel liefs :-)) sanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een antwoord op je vraag heb ik niet.
      Ik reageer omdat ik met de zelfde vraag kom.
      Gaat allabastine scheuren?
      Dan dus toch met tegellijm?

      met vr gr Ada

      Verwijderen
  37. Hallo, ten eerste wt een supergave site !! je maakt echt mooie spullen, nu heb ik het ook geprobeerd met een pot maar krijg alleen "smeer"lijnen verticaal ??? Hellllp wat doe ik fout :-( ??

    Groetjes Jose

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hai Moon ik ben lekker bezig geweest hoor met tegellijm... ik begon met wat kleine dingetjes... die staan op me blog en sommige zijn heel grof gedaan en ik heb nog een grote pot gedaan... die moet nog drogen en uitharden. Ik droogde ook met een fhon, maar of dat de juiste manier van drogen is... je kan dan wel lekker snel een tweede laag aanbrengen. Verder twijfel ik nu of ik die grote pot zal schuren en wil ik nog at slijtage plekken aanbrengen op de een of andere manier en moet ik nog met kleuren spelen... ik vind die vaas van jou zo moooooi. Die vaas van je oma. Hoe kan ik dan nog met grond werken en wat voor grond moet dat zijn?

    liefs sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Wat een leuke blog heb je! :)
    Ik kwam via Google uit bij deze blog, en heb natuurlijk direct verder gekeken.
    Zag dat je stevige vazen/potten gebruikt, maar zou het ook met een glazen vaas kunnen of is dat te breekbaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Gewoon uitproberen, zo doe ik dat ook altijd. Ik heb het zelf nooit op glas uitgeprobeerd, maar andere bloggers wel en dat is wel goed gekomen, dus het is mogelijk
    Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Geleerd bij dit blog wat je kunt doen met "muurvuller" Nee zie ik mij dit niet doen maar voor anderen erg leuk. ik vond die blauwe vaas leuker zoals hij was, maar ja ik ben ook niet van modern of trends, ha,ha.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. echt wel gaaf, ik bedenk me net dat ik ook nog zo een sukkeltje op zolder staan heb die al véél gedaanten gehad heeft.....

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Hoi Moon,
    Ik zou graag dezelfde vaas willen maken. In de beschrijving heb je niet gezet welke kleur muurverf je gebruikt hebt. Zou je mij die even willen doormailen. Sta te poppelen om te beginnen morgen. Wat een gave spullen maak jij zeg!
    Groetjes Denise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pfff dit is wel een post van ruim twee jaar geleden, maar als ik naar de foto kijk met de spulletjes waar ik de vaas mee heb behandeld, dan zie ik een potje krijtverf staan van Flamant in de kleur Bord de Seine, een fles verniswas grijs van Polyvine en een blik antiekwas, het is bij mij altijd maar net wat ik in de kast heb staan hoor, hetzelfde wordt ie toch nooit helemaal, het blijft een kwestie van uitproberen. Succes!!

      Verwijderen
  44. Ik wil een grote spiegel behandelen,zoals je de potten heeft behandeld,zou dat kunnen,of heb je dat wel eens gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Door jou blog aangestoken ben ik ook aan de slag gegaan met muurvuller en mijn oude lampe poten er mee op gepimd en helemaal naar wens geworden .

    BeantwoordenVerwijderen