vrijdag 12 juni 2015

Krukje bekleden





Het allerleukste aan een kringloopwinkel is toch wel iets heel lelijks
voor heel weing geld scoren en daar dan weer iets moois van maken.
Vorige week zag ik in onze kringloopwinkel een krukje staan
met een vieze versleten bekleding.


Echt zo'n krukje die niemand wil hebben (volgens mij een pianobankje).
En toch, ik zag er wel wat in, want de bekleding kun je,
van dit soort krukjes, heel makkelijk vervangen.
Ik wil jullie graag laten zien hoe makkelijk het is.

Het krukje was nog lekker stevig en van het houtwerk was ook wel wat te maken.
Het eikenhout laat zich makkelijk bewerken met loogbeits.
Ach, ik dacht, het kan best een handige bijzetter worden.
Thuis heb ik meteen de vieze bekleding verwijderd.




Let op, de bekleding niet meteen weggooien, want die heb je straks nog nodig.
Het houtwerk heb ik helemaal kaal geschuurd
en daarna ben ik er nog even flink met koperborstel over gegaan.
Hiermee maak je de houtnerven nog wat dieper,
dan trekt de loogbeits er straks nog wat beter in.



Zo, het houtwerk is weer helemaal kaal en schoon.
Het knapt er altijd weer van op.




Ik heb loogbeits Kasteel Eik gebruikt.
Lekker donker, ik vind het mooi geworden.




Omdat het krukje maar 4,50 heeft gekost, ben ik hier in huis 
op zoek gegaan naar wat ik nog had liggen aan restjes stof.
Ik had ook een nieuwe stoere lap kunnen halen,
maar het is leuker om m af te werken met spullen die je toch nog hebt liggen.
Ik vond nog een stuk stof die ik over had van de vouwgordijnen in de keuken.
Het stukje was ruim voldoende om de kruk mee te bekleden.

Leg de oude stof op de nieuwe stof en knip het na,
het is zo gebeurd.



Het scheelt heel veel meetwerk en de hoeken mooi vouwen wijst straks voor zich.




Met een tacker maak je de stof vast op het krukje.
Hoeken strak vouwen en vastnieten.



Om de nietjes weer mooi weg te werken, heb ik een grijs fluweelbandje gebruikt.
Het bandje had ik ook nog ergens liggen.
Het bandje plak je vast met een lijmpistool, dat is de snelste manier.






Een handige bijzetter op de slaapkamer van onze jongens.
Ze gebruiken m als ze op de playstation aan het spelen zijn.
Het is een degelijk en stevig krukje, zo gaat ie weer jaren mee.